Kjersti Fløgstad ansatt som ny direktør

Foto: Ingvill Bryn Rambøl / Nobels Fredssenter

Kjersti Fløgstad er ansatt som ny direktør ved Nobels Fredssenter etter Liv Tørres, og tiltrer på nyåret 2020.

"Kjersti Fløgstad har lang erfaring fra næringsliv, frivillige organisasjoner og humanitært arbeid. Hun har omfattende ledererfaring og har vist at hun kan ta strategiske grep og levere i forhold til ambisiøse målsettinger. Styret er glade og stolte over å kunne presentere henne som Nobels Fredssenters nye direktør."
Styreleder Olav Njølstad

Kjersti Fløgstad var generalsekretær i UNICEF Norge i 2000-2011 der hun bidro til et kraftig løft både for organisasjonen og barns rettigheter. Fra 2012 har hun jobbet som konsulent og rådgiver innenfor bærekraft og samfunnsansvar med fokus på hvordan næringslivet kan bidra til at verden når de vedtatte bærekraftsmålene og klimamålene. Hun kommer fra en stilling som rådgiver i DNB hvor hun har jobbet med bærekraft og samfunnsansvar. Hun har hatt en rekke styreverv og andre engasjementer hvor samfunnsnytte har vært fellestrekk, bl.a. styreleder i Care Norge (2014-2018). Hun er en mye brukt foredragsholder og formidler. Hun er utdannet siviløkonom og har lang og bred ledererfaring fra næringsliv og frivillige nasjonale og internasjonale organisasjoner. Hun tiltrer stillingen på nyåret 2020. Liv Tørres fratrer 31. desember for å bli direktør for Pathfinders for Peaceful, Just and Inclusive Societies ved New York University.

- Avtroppende direktør Liv Tørres har gjort en fremragende jobb siden hun tiltrådte stillingen for snart fire år siden. Hun skal ikke minst ha en stor del av æren for at Nobels Fredssenter har styrket sin profil som samfunnsaktør. Til tross for økonomiske utfordringer i et mer krevende sponsormarked har Nobels Fredssenter under hennes ledelse greid å befeste sin posisjon som en av Oslos viktigste kulturinstitusjoner. Styret er overbevist om Kjersti Fløgstad er den rette personen til å lede Fredssenteret i årene som kommer. Senteret står overfor såvel komplekse utfordringer som spennende muligheter. Fløgstad har den erfaring, strategiske kompetanse og inspirerende gjennomføringskraft som skal til for å utvikle Fredssenteret videre i nært samarbeid med en stab av dyktige og svært dedikerte medarbeidere, sier Njølstad.

Fløgstad ble presentert for de ansatte på et allmøte onsdag 4. desember.

- Det er med stor ydmykhet, men også glede at jeg tar fatt på oppgaven med å videreføre det imponerende arbeidet ansatte og samarbeidspartnere har utrettet med tanke på å sette viktige debatter og temaer på agendaen. Dette skal vi fortsette med og forhåpentlig også styrke i årene fremover, sier påtroppende direktør Kjersti Fløgstad.

For kommentar:

Olav Njølstad, telefon 976 75 260 / on@nobel.no

Kjersti Fløgstad, telefon: 917 53 862 / kjersti.flogstad@gmail.com

Fakta om Nobels Fredssenter

• et av Norges ti best besøkte museum med over 200.000 besøkende per år.
  • presenterer historien om Alfred Nobel, fredsprisvinnerne og deres arbeid
  • er en arena for dialog og samtaler om menneskerettigheter, fred og konfliktløsning
  • tilbyr egne opplegg for skoleklasser og tar imot mange hundre skoleklasser i året
  • er en uavhengig stiftelse, lokalisert på Rådhusplassen i Oslo