Oslo Pax med klar klimabeskjed til FN

Photo: Johannes Granseth / Nobel Peace Center

Christiana Figueres overrakte en liste med sju krav til FNs klimatoppmøte etter konferansen Oslo Pax idag. I to dager har unge aktivister, forskere, politikere og fredsprisvinnere vært samlet i regi av Nobels Fredssenter for å diskutere klimaendringenes påvirkning på fred og sikkerhet.

Under konferansen Oslo Pax ble det slått fast at de dramatiske klimaendringene verden i dag opplever truer fred og stabilitet mange steder i verden. Dette er bakgrunnen for at Nobels Fredssenter for første gang samlet unge aktivister og erfarne beslutningstakere og eksperter til en dugnad for fred og klima. Hensikten med konferansen var å skape en arena for dialog der disse kunne komme sammen og diskutere konkrete tiltak for fred og mot klimaødeleggelser. Blant talerne var fredsprisvinner Tawakkol Karman, Amnesty Internationals generalsekretær Kumi Naidoo, Røde Kors-president Robert Mood, Cicero-direktør Kristin Halvorsen, bærekraftsekspert Thina Saltvedt og klimaaktivist Penelope Lea.

-Det vi gjør de neste ti årene bestemmer fremtiden til planeten vår og menneskene som bor. Vi sitter med pennen i hånden, og det er opp til oss å skrive historien, sa Christiana Figueres. Den tidligere FN-diplomaten som sto bak arbeidet med Parisavtalen, var konferansens chair.

Sammen med de tre unge aktivistene Kelsey Juliana, Morgane Ollier og Sofie Nordvik har hun formulert en kravliste til FNs klimatoppmøte 23. september. Sofie Nordvik, som er Norges ungdomsdelegat til toppmøtet, skal overlevere kravenetil FNs generalsekretær.

-Jeg er veldig glad for at vi på Nobels Fredssenter har kunnet samle unge og eldre, eksperter og aktvister og latt dem tenke ut nye løsninger sammen. De har en helt tydelig beskjed - og den skal hele verden nå få høre, sier direktør Liv Tørres.

Oslo Pax er en ny, årlig fredskonferanse i regi av Nobels Fredssenter. Årets arrangement var støttet av Utenriksdepartementet.