Ny utstilling: Fredsprismedaljen i all sin prakt

Foto: Johannes Granseth / Nobels Fredssenter

Støpt i gull, utformet av Gustav Vigeland og et av verdens fremste symboler på fred. Nå vises fredsprismedaljen frem for publikum i all sin prakt.

Nobels Fredssenter feirer at det er 100 år siden Christian Lous Lange, den første norske fredsprisvinneren, ble tildelt «verdens viktigste pris». 21. oktober åpner senteret en helt ny utstilling som viser den originale fredsprismedaljen Lange mottok 10. desember 1921. Medaljen har vært utlånt til museet siden 2005 og har vært utstilt i museets første etasje. Nå får den en ny plassering i det nyåpnede Medaljekammeret i annen etasje. Medaljen er plassert i en glassmonter midt i rommet, slik at publikum kan se den fra begge sider.

«Nobels Fredssenter er et museum med bare én eneste gjenstand, nemlig Christian Lous Langes fredsprismedalje fra 1921. Vi gleder oss til å kunne vise den frem i alle sin gylne prakt og samtidig fortelle historien om den første norske fredsprisvinneren. Lange er mye mindre kjent en Fridtjof Nansen, som fikk prisen året etter, og fortjener å bli trukket frem fra historiens mørke», sier Nobels Fredssenters utstillingssjef Nina Frang Høyum.

Om medaljen:

Fredsprismedaljen ble utformet av Gustav Vigeland etter en konkurranse i 1901, året Nobels Fredspris ble utdelt for første gang. Den måler 6,6 centimeter i diameter, er 196 gram tung og støpt i gull. På forsiden er det et portrett av Alfred Nobel og på baksiden, tre nakne menn som holder hverandre om skuldrene som et tegn på forbrødring. Medaljen som overrekkes i Oslo Rådhus på Alfred Nobels dødsdag den 10. november har sett likedan ut i 120 år.

Informasjon til media:
  • Medaljekammeret åpner for publikum torsdag 21. oktober.
  • Mandag 18. oktober kl. 17.00 åpnes utstillingen offisielt av stortingspresident Eva Kristin Hansen. Lukket arrangement med inviterte gjester. Pressen er velkommen til å være tilstede på åpningen.
  • For forhåndsvisning av utstillingen eller mer informasjon, kontakt: Ingvill Bryn Rambøl, ibr@nobelpeacecenter.org / T. 924 52 944.
  • Bla ned for høyoppløselige bilder til bruk i media. Krediteres slik: Johannes Granseth/Nobels Fredssenter.