Nå kan barn fra hele verden bygge fred i Minecraft

Kunnskapsminister Tonje Brenna spiller "Active Citizen" med elever fra Kampen skole på Nobels Fredssenter.
Last ned

Et nytt Minecraft-spill som skal lære barn å bygge fred, ble lansert på Nobels Fredssenter idag. I «Active Citizen» kan barn fra hele verden komme til Nobels Fredssenter for å møte fredsprisvinnerne.

Active Citizen er et nytt, spillbasert undervisningsopplegg som er uviklet i samarbeid mellom Minecraft Education og Nobels Fredssenter. Spillet blir tilgjengelig for skole-elever over hele verden fra i dag. I det nye Minecraft-universet møter elevene fire fredsprisvinnere og blir invitert med inn i deres verden. Her lærer de hvordan fred kan bygges gjennom små og store handlinger. Spillet hjelper dem å forstå hvordan de selv kan være med å skape positiv endring og bygge sin egen visjon for fred – i Minecraft.

«Med dette spillet ønsker vi inspirere barn og unge til å være aktive medborgere som bryr seg om samfunnet de lever i», sier Nobels Fredssenters direktør Kjersti Fløgstad. «Er det noe barn og unge trenger akkurat nå, så er det håp om at endring er mulig og tro på at de selv kan bidra til å gjøre verden bedre. I Active Citizen får de erfare at små handlinger kan gjøre en forskjell og at deres innsats nytter. Spillet kan også være et trygt utgangspunkt for å snakke om den uroen og frykten mange barn føler nå».

Kunnskapsminister Tonje Brenna var til stede på dagens lansering. Hun la vekt på at spill kan være en fin arena for å læring, også om vanskelige ting som krig og fred:

"Det er veldig bra at unge får møte forbilder fra Nobels Fredssenters univers og lære aktivt medborgerskap fra dem. Av fredsprisvinnerne kan vi lære at kampen for fred ikke bare handler om å forhindre krig. Å sloss mot klimaendringer eller å være kritisk til informasjonen vi får, er også fredsarbeid", sa Brenna.

Spillet starter på Nobels Fredssenter, der spillerne blir kjent med Alfred Nobel og historien bak Nobelprisen. Inne på senteret møter elevene fire fredsprisvinnere, lærer historiene deres og får hjelpe dem i arbeidet deres for fred. De får være med og plante trær med Wangari Maathai og hjelpe flyktninger sammen med Fridtjof Nansen. De får hjelpe Malala med å få dagboken hennes ut til verden, og lærer om fredelig konfliktløsning av Dalai Lama På slutten av spillet får elevene bygge det de selv mener kan bidra til aktivt medborgerskap.

Spillet inkluderer også digitale skoleopplegg tilpasset aldersgruppen 8 til 16 år, som lærere kan laste ned og bruke i klasserommet. Oppleggene er utarbeidet av pedagogene ved Nobels Fredssenter.

Hilsen fra Dalai Lama

Den 14. Dalai Lama, som er en av aktørene i det nye spillet, ønsker satsingen velkommen. I en hilsen skriver han: «Vi har alle et ansvar for å skape et fredelig og inkluderende samfunn. Jeg ønsker Nobels Fredssenters initativ Active Citizen velkommen. Gjennom dette spillet håper jeg at mine unge brødre og søstre blir oppmuntret til å fremme demokratiske og fredelige handlinger for et samfunn preget av varme og medfølelse».

Wanjira Mathai, datteren til fredsprisvinneren Wangari Mathaai, sier i en videohilsen at det viktigste hun lærte av sin mor, var at vi alle må bry oss om samfunnet rundt oss. «Uansett hvor du er eller hva du gjør; engasjer deg! Finn en sak å engasjere deg i eller en organisasjon å arbeide med. Ingenting gjør livet mer meningsfylt enn å engasjere seg i noe du tror på», sier hun.

«Active Citizen» er Nobelprisens største satsing på dataspill noensinne, og det er første gang Minecraft inngår samarbeid med en norsk kulturinstitusjon om å utvikle et spill-basert undervisningsopplegg. Den ideelle organisasjonen Games for Change har støttet Nobels Fredssenters arbeid med undervisningsoppleggene som er laget til spillet. Til stede på lanseringen var også lederen for MinecraftEducation, Allison Matthews.

«Minecrafts visjon er å bygge en bedre verden gjennom spill. I «Acitive Citizen inviterer vi skoleelever til å bygge sin egen visjon om en bedre verden, ikke bare i Minecraft, men også på sin egen skole og i samfunnet rundt seg, sa hun. «Vi er glade og stolte over å samarbeide med Nobels Fredssenter og Games for Change om denne inspirerende og nyskapende satsingen.»

«Acitive Citizen» blir gratis for alle skoler som bruker Minecraft: Education Edition. Det blir tilgjengelig for 35 millioner brukere i 112 land. Fra midten av mars blir en gratis demoversjon tilgjengelig for alle som ønsker å prøve spillet. Undervisningsmateriellet finnes på Nobels Fredssenters skolesider.

Last ned
Skjermbilder fra "Active Citizen", laget av Minecraft: Education Edition og Nobels Fredssenter.
Barn spiller Minecraft