Månedens dialogstemme til Ueinig

Anne Katrine Førli og Ingunn Solheim fra NRK

NRK-programmet Ueinig, med programleder Ingunn Solheim i spissen, er Månedens dialogstemme for november.

«TV-programmet Ueinig er et friskt pust og et svært godt tilskudd i den norske samfunnsdebatten. Programmet viser at det faktisk er mulig å sette seg ned med sine meningsmotstandere og bli litt klokere på hverandre», skriver Nobels Fredssenter i sin begrunnelse.

Hver måned gir senteret en utmerkelse til noen som har gått i bresjen for konstruktiv dialog, og i november var det NRKs debattprogram Ueinig som mottok utmerkelsen. I programmet, som ble sendt i tre episoder på NRK i november, møtes meningsmotstandere til en samtale der målet er forstå hverandre – ikke å vinne diskusjonen.

Noe helt annet enn Debatten

«Jeg har snudd opp ned på tankegangen som journalist og i stedet for å dyrke uenigheten prøver jeg nå å finne ut av hvor det finnes møtepunkter mellom deltakerne», forteller programleder Ingunn Solheim. Solheim var tidligere programleder for Debatten og har reflektert over hvordan formatet på de vanlige TV-debattene påvirker folk. «Hvis vi som jobber i media er med på å øke avstanden mellom meningsmotstandere gjør vi noe galt», sier hun. Programlederen var på Nobels Fredssenter denne uken for å ta imot diplomet sammen med NRK-vaktsjef Anne Katrine Førli.

Førli forteller at programmet Ueinig er en del av NRKs satsing på konstruktiv journalistikk, som har som mål å fremme en bedre og mindre polarisert samfunnsdebatt.

Trygt å diskutere

«Vi vet jo at mange vegrer seg for å uttale seg offentlig fordi de er redde for å bli misforstått. Da blir premissene vi som redaksjon legger for debatten, viktig. I «Uenig» gjør vi det klart at oppgaven er å lytte og forstå, ikke å vinne diskusjonen. Og da blir det trygt, og ikke minst spennende og gøy, å diskutere».

«Dette er helt i tråd med de prinsippene fredsprisvinnerne lærer oss om god dialog. Målet er ikke nødvendigvis å bli enige, men at man skal forstå og respektere hverandre», sier Nobels Fredssenter direktør Kjersti Fløgstad.

Kjersti Fløgstad og Ingunn Solheim