Khalid Salimi er Månedens dialogstemme

Khalid Salimi sammen med direktør Kjersti Fløgstad utenfor Nobels Fredssenter. (Foto: Mette Bruaas / Nobels Fredssenter)
Mette Bruaas / Nobels Fredssenter
Last ned

Mela-grunnlegger Khalid Salimi er utnevnt til månedens dialogstemme for august. Nobels Fredssenter berømmer Salimi for hans mangeårige innsats for mangfold og inkludering i kulturlivet.

Hver måned gir Nobels Fredssenter en utmerkelse til noen som har gått i bresjen for god dialog, og for august er det kulturaktivisten Khalid Salimi som utnevnes til «Månedens dialogstemme». Salimi er grunnlegger av Melafestivalen som går av stabelen i august hvert år i Oslo, og han har også etablert tidsskriftet Samora, radiokanalen Radio Immigranten og Antirasistisk Senter, som han også ledet i mange år.

«Salimi har stått på utrettelig for å slippe til nye stemmer både i det offentlige ordskiftet og på scenene og talerstolene han har rådd over i sitt virke», heter det i begrunnelsen for utmerkelsen.

Onsdag 13. september var Khalid Salimi på Nobels Fredssenter for å motta diplomet for Månedens dialogstemme. Han fikk også boka De som lytter, flytter verden. Her har Nobels Fredssenter samlet fredsprisvinnernes beste tips for god dialog.

«Arven etter fredsprisvinnerne har vist oss at det å «skape trygge rom» og «invitere alle med» er essensielle prinsipper for å legge til rette for god dialog. Salimis arbeid er en svært god levendegjøring av disse prinsippene», sier Nobels Fredssenter direktør Kjersti Fløgstad.

Khalid Salimi sammen med direktør Kjersti Fløgstad utenfor Nobels Fredssenter
Mette Bruaas / Nobels Fredssenter