Kampanje mot stygge ord får ros fra Nobels Fredssenter

Elevrådet ved Steinkjer skole
Elevrådet ved Steinkjer skole. Laura Hoseth Svendsen, Theo Lien Herstad står nederst til høyre. (Foto: Steinkjer skole)

Elevene ved Steinkjer skole tok grep for å få slutt på stygg språkbruk i skolegården. Belønningen er bedre tone mellom elevene og en utmerkelse fra Nobels Fredssenter.

Hver måned gir Nobels Fredssenter en utmerkelse til noen som har gått i bresjen for god dialog, og for april er det elevrådet og ledelsen ved Steinkjer skole som er utnevnt til «Månedens dialogstemme». Nobels Fredssenter har lagt merke til kampanjen «Si hei og vær grei» som kom i stand på initiativ fra elevene.

«Målet med kampanjen er at folk skal bli mer bevisst på hva de sier hverandre og slutte å bruke ord som sårer», sier elevrådsleder Theo Lien Herstad.

Han mottok utmerkelsen mandag, sammen med nestleder Laura Hoseth Svendsen og rektor Per Helge Fossan.

I begrunnelsen for utnevnelsen skriver Nobels Fredssenter: “Alle fortjener å bli møtt med respekt og å bli snakket til på en ordentlig måte. Elevrådet ved Steinkjer skole har tatt tak i dette på en beundringsverdig måte med kampanjen «Si hei og vær grei».

“Vi er spesielt imponert over at det er elevene selv som står bak, og at initiativet nå sprer seg videre i landet. Vi heier på bedre samtaler i skolegården, i klasserommet og på fritiden fremover” sier Nobels Fredssenters direktør Kjersti Fløgstad.

Skolen får et diplom på veggen som bevis på sitt gode dialogarbeid. Men kanskje enda viktigere er det at kampanjen har gitt resultater:

«Vi passer på hverandre og tenker mer over hva vi sier. Og de eldre elevene har også blitt mer bevisst på at de rollemodeller for de yngre», sier Laura Hoseth Svendsen til Nobels Fredssenter.