Fredsprisutstillingen flytter til Oslo rådhus

Rådhushallen

Last ned

For første gang vises Fredsprisutstillingen i Oslo rådhus – i det samme rommet som fredsprisen deles ut. Et unikt tilbud til både turister og Oslo-folk, som nå kan se utstillingen gratis.

«Jeg er stolt av å kunne vise frem Fredsprisutstillingen i Rådhuset. Oslo er en fredsby og jeg vil invitere alle som bor i og besøker hovedstaden til å komme og se, lære og bli inspirert av menneskelig mot og kamp for fred», sier ordfører Marianne Borgen.

Hvert år lager Nobels Fredssenter en egen utstilling om årets fredspris, som tradisjonelt åpnes av fredsprisvinnerne dagen etter seremonien i Oslo rådhus. Årets utstilling om fredsprisen til Ales Bjaljatski, Memorial og Center for Civil Liberties har vært vist på Nobels Fredssenter siden 11. desember. Fra 14. januar kan publikum se utstillingen i Oslo rådhus – i det samme rommet som Nobels fredspris ble delt ut i desember. Her blir det gratis adgang for publikum og omvisninger i helgene.

«Rådhushallen er et fantastisk sted å kunne vise frem utstillingen om årets fredspris. Den handler om sivilsamfunn, menneskerettigheter og demokrati og passer perfekt i byens storstue. Vi er sikre på at dette vil bli et veldig godt tilbud til publikum i den perioden vi har stengt», sier Nobels Fredssenters direktør Kjersti Fløgstad.

Nobels Fredssenter holder stengt ut mars på grunn av ombygging, og skal få ny ankomsthall, butikk og arrangementslokaler. Til påske er Fredsprisutstillingen tilbake på senteret.

Priv til red:

Onsdag 11. januar deltar ordfører Marianne Borgen og direktør Kjersti Fløgstad i flyttingen av utstillingen. Fra kl. 11:30 vil de være med på å bære fotografier over Rådhusplassen fra Nobels Fredssenter til Oslo rådhus. Media er velkommen til å dekke hendelsen – ta kontakt for avtale.

Rådhushallen 10. desember 2022Last ned

Fakta om Nobels Fredssenter

• et av Norges ti best besøkte museum med over 200.000 besøkende per år.
  • presenterer historien om Alfred Nobel, fredsprisvinnerne og deres arbeid
  • er en arena for dialog og samtaler om menneskerettigheter, fred og konfliktløsning
  • tilbyr egne opplegg for skoleklasser og tar imot mange hundre skoleklasser i året
  • er en uavhengig stiftelse, lokalisert på Rådhusplassen i Oslo