Fredsprisutstillingen 2019: Etiopia ved et veiskille

Foto:(c) Finbarr O'Reilly for Nobels Fredssenter Foto:(c) Finbarr O'Reilly for Nobels Fredssenter Foto:(c) Finbarr O'Reilly for Nobels Fredssenter

Onsdag 11. desember er fredsprisvinner Abiy Ahmed Ali tilstede ved åpningen av årets fredsprisutstilling på Nobels Fredssenter. Han får se portretter av seg selv og et nærbilde av omveltning, håp og utfordringer i landet han leder.

Årets fredsprisutstilling har fått tittelen Crossroads Ethiopia, og tar pulsen på Etiopia midt i en freds- og demokratiseringsprosess.

-Det er spennende å lage en utstilling om noe som fortsatt er under utvikling. Abiy Ahmed har store ambisjoner, men han står også overfor store utfordringer. Vi ønsker å vise at fredsbygging og demokrati er vanskelig, tidkrevende og innebærer stor risiko, sier programsjef Toril Rokseth.

10. desember mottar Etiopias statsminister Abiy Ahmed Ali Nobels fredspris for sin innsats for reform i hjemlandet og fred med nabolandet Eritrea. Dagen etter deltar han på den offisielle åpningen av Fredsprisutstillingen 2019 på Nobels Fredssenter.

Utstillingen, som åpner for publikum 12. desember kl. 12.00, består av en serie bilder tatt av den prisbelønte irsk-kanadiske fotografen Finbarr O’Reilly, som besøkte Etiopia i november 2019 på oppdrag fra Nobels Fredssenter.

- Jeg hadde begrenset tid med fredsprisvinneren – bare noen minutter, forteller han. - Derfor valgte jeg å først og fremst dokumentere noen av de politiske endringene han har gjennomført, og hvordan han har posisjonert seg for å lede landet sitt fram mot det planlagte valget i 2020.

O’Reilly har fotografert noen av kvinnene som har fått maktposisjoner i Abiy Ahmeds nye regjering og hvordan omveltningene preger samfunnet i Addis Abeba. Han har også besøkt de omstridte områdene nord i landet, der konflikten med Eritrea fortsatt setter sitt preg på landskapet.

I en del av utstillingen vises bilder tatt av etiopiske fotografer. Addis Abeba har et dynamisk fotomiljø og i samarbeid med fotofestivalen Addis Foto Fest stiller Nobels Fredssenter ut bilder av sju av landets mest fremtredende fotografer, kuratert av Aida Muluneh. De viser utviklingen og endringene Etiopia går gjennom – sett innenfra.

- For å fortelle historien om det som skjer i Etiopia nå var det viktig å ha med etiopiske stemmer. Disse bildene er også i seg selv et utrykk for at ytringsfriheten er i ferd med å bli større i landet, sier Rokseth.

Velkommen til pressevisning av Crossroads Ethiopia onsdag 11. desember kl. 10.30 til 12.00 på Nobels Fredssenter. Toril Rokseth, Finbarr O’Reilly og Aida Muluneh vil være tilstede og tilgjengelige for intervjuer. For avtale, kontakt Informasjonsansvarlig Ingvill Bryn Rambøl, T. 924 52 944 / ibr@nobelpeacecenter.org

Fakta om Fredsprisutstillingen 2019: Crossroads Ethiopa

• vises på Nobels Fredssenter fra 12. desember 2019 til november 2020
  • åpner offisielt 11. desember kl. 15.45 med fredsprisvinneren tilstede (kun inviterte gjester og akkreditert presse)
  • er laget av Nobels Fredssenter i samarbeid med fotograf Finbarr O’Reilly. Den er kuratert av prosjektleder Asle Olsen og utstillingsansvarlig Liv Astrid Sverdrup.
  • En del av utstillingen viser verker av etiopiske fotografer fra arkivene til Addis Foto Fest co-kuratert av Aida Muluneh, Desta for Africa Creative Consulting Plc (DFA).
  • er støttet av Oslo kommune, 5th element Group og Canon (imaging & print partner).