Fredsdue over Rådhusplassen 8. mai

Ill: Nobels Fredssenter

På frigjøringsdagen flyr en hvit fredsdue fra Nobels Fredssenter på Rådhusplassen. Samtidig spiller rådhusklokkene "Give Peace a Chance".

8 mai i år er det 75 år siden slutten på annen verdenskrig, og vi kan feire 75 år med fred i store deler av Europa. Siden dagens situasjon ikke gir anledning til store publikumsarrangementer, inviterer Fredssenteret til en symbolsk markering av frigjøringsdagen.

Klokken 11.00 slippes en hvit due fra vinduene i Nobels Fredssenter, og samtidig spilles John Lennon-låta Give Peace a Chance fra rådhusklokkene. Dette er starten på en ny tradisjon på Rådhusplassen: Hver fredag fremover vil Nobels Fredssenter slippe en fredsdue sammen med en positiv nyhet, for å bidra til å skape håp og optimisme i en konfliktfylt verden.

- Fred og håp er noe vi trenger mer enn noensinne i en urolig verden, og den hvite duen er kanskje det fremste symbolet vi har på fred og håp, sier Nobels Fredssenters direktør Kjersti Fløgstad.

Ved det første dueslippet, som altså skjer på frigjøringsdagen, vil kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja delta:

-I et år der alt er annerledes, synes jeg Nobels Fredssenter har funnet en fin måte å markere frigjøringsjubileet på. Jeg er glad for å kunne bidra til å spre budskapet om håp og fred, sier han.

Nobels Fredssenter håper fredsduen på Rådhusplassen kan være en positiv og symbolsk feiring av frigjøringsdagen, og samtidig en viktig påminnelse.

- Akkurat på årets markering av frigjøringen er det kanskje viktigere enn på lenge å fokusere på håp og at verden går fremover, sier Kjersti Fløgstad. - I tillegg ønsker vi på Nobels Fredssenter å bruke denne dagen til å minne om viktigheten av fred og hva den betyr for oss, og at fred ikke er noe vi kan ta for gitt.

Pressen er velkommen til å være til stede ved dueslippet. Det trengs ingen akkreditering, men for å legge til rette for sosial avstand under arrangementet trenger vi opplysninger om hvor mange som kommer. Meld interesse til: Ingvill Bryn Rambøl, ibr@nobelpeacecenter.org / 924 52 944 innen 7. mai kl. 16.00. Oppmøte senest 10.45 fredag 8. mai.