Årets fredsprisutstilling er digital

Foto: © Aida Muluneh for Nobels Fredssenter

For første gang skal Fredsprisutstillingen vises på NRK i digital utgave. Den anerkjente fotokunstneren Aida Muluneh har laget en eksklusiv fotoserie om mat og krig.

Publisert24. nov. 2020
Skrevet avIngvill Bryn Rambøl

I år kan den tradisjonsrike Fredsprisutstillingen sees fra sofaen hjemme. For første gang samarbeider Nobels Fredssenter og NRK om en fotoutstilling om årets fredsprisvinner. En av Afrikas fremste fotografer, Aida Muluneh, har laget en fotoserie om matens rolle i krig og konflikt på oppdrag fra Nobels Fredssenter, og serien vises på nrk.no fra 10. desember.

"I et år der korona-epidemien gjør det vanskelig for folk å se fysiske utstillinger, er vi glade for å kunne nå ut til mange med vår fredsprisutstilling gjennom NRK."
Kjersti Fløgstad, direktør, Nobels Fredssenter

Hvert år siden Nobels Fredssenter åpnet i 2005 har senteret vist en utstilling om årets fredsprisvinner. Utstillingen lages på de to månedene fra prisen kunngjøres i oktober til den deles ut i desember, og vanligvis er det fredsprisvinneren selv som foretar den offisielle åpningen. Men i år er alt annerledes. På grunn av korona-pandemien kommer ikke prisvinneren til Oslo i desember. David Beasley, som er direktør for prisvinneren Verdens matvareprogram, mottar prisen i en enkel, digital seremoni 10. desember. Samtidig kan publikum over hele verden få oppleve den anerkjente fotografen Aida Mulunehs fotografiske fortelling om hvordan mat og sult er en del av kriger og konflikter. Utstillingen består av ti bilder med tilhørende tekst, og blir tilgjengelig på nrk.no og Nobels Fredssenters hjemmesider på både norsk og engelsk.Kulturredaktør Marius Hoel i NRK sier det føltes helt naturlig å si ja til å være med på dette.

“Gjennom dette samarbeidet får publikum muligheten til å se bildene og lære om tematikken rundt årets fredspris. Dette til tross for alle begrensningene pandemien har ført til. Fredsprisutstillingen er ikke en vanlig kunstutstilling, men en opplevelse som først og fremst skal formidle arbeid for fred. Det føles derfor riktig at NRK kan bidra til at flere får oppleve innholdet i utstillingen i et år der så mange kulturopplevelser er frarøvet publikum”, sier Hoel.

«Nobels Fredssenters oppdrag er å skape engasjement rundt Nobels fredspris. Er det noe verden trenger akkurat nå, er det håp om at engasjement nytter. Vi er veldig stolte av at Aida Muluneh er årets fredsprisfotograf. Gjennom hennes uttrykksfulle kunstfotografier håper vi at folk får øynene opp for hvor viktig mat er for fred og stabilitet i verden», sier direktør Kjersti Fløgstad.

Om årets fredsprisfotograf:

Foto: Moustafa Cheaiteli

Den anerkjente fotojournalisten og fotokunstneren Aida Muluneh er en av Afrikas ledende fotografer. Hun er født i Etiopia og vokste opp i Jemen, England, Kypros og Canada, og har bakgrunn som fotograf i Washington Post. Hennes fotokunst har blitt vist verden over. En samling av bildene hennes finnes i den permanente samlingen på Smithsonian's National Museum of African Art i Washington D.C., og hun er innkjøpt av MoMA i New York. Hun har vunnet flere internasjonale priser for sitt arbeid og har vært jurymedlem i fotokonkurranser som Sony World Photography Awards og World Press Photo Contest. Aida Muluneh er grunnlegger av og direktør for Addis Foto Fest (AFF) og driver selskapet DESTA (Developing and Educating Society Through Art) i Addis Abeba, Etiopia. Hun bor i dag i Abidjan, Elfenbenskysten.

Foto: © Aida Muluneh for Nobels Fredssenter
Foto: Moustafa Cheaiteli
Foto: Johannes Granseth / Nobels Fredssenter

Fakta om Nobels Fredssenter

• Norges sjette best besøkte museum med omtrent 250.000 besøkende per år.
  • presenterer historien om Alfred Nobel, fredsprisvinnerne og deres arbeid
  • er en arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer knyttet til krig, fred og konfliktløsning
  • tilbyr egne opplegg for skoleklasser og tar imot mange hundre skoleklasser i året
  • er en uavhengig stiftelse og er lokalisert på Rådhusplassen i Oslo
  • direktør er Kjersti Fløgstad, styreleder er Olav Njølstad
  • hovedsponsor er Hydro

Ingvill Bryn Rambøl

ibr@nobelpeacecenter.org

Abonnèr på vårt nyhetsbrev.
Les om personvern.

Åpningstider

VI ER MIDLERTIDIG STENGT GRUNNET COVID-19 RESTRIKSJONER.

Tirsdag-Fredag 12.00-17.00 (STENGT)

Lørdag-Søndag 10.00-17.00 (STENGT)