Nobels Fredssenter

Album

  1. Photo: Byggenytt
  2. Photo: Håkon Mosvold Larsen / Nobels Fredssenter

Genesis

11. juni 2005–31. des 2009

Før Nobels Fredssenters åpning, og i lys av senterets internasjonale virke, inviterte KORO (Kunst i offentlige rom) til en lukket konkurranse for fire kunstnere fra fire verdensdeler.

Vinnerforslaget kom fra slovenske Marjetica Potrč (f. 1953), en kunstner som representerer en kultur- og samfunnsengasjert orientering innen kunsten. Hennes forslag Self-Sustainable Garden, en hage på den gamle toghallens tak med 12 vindmøller og eviggrønne planter, fokuserte på økologi og hvordan ressursforvaltning er en av årsakene til konflikt i verden.

Etter at forslaget ikke ble godkjent av antikvariske myndigheter ble kunstneren invitert til å utarbeide et nytt forslag, med samme tematikk. Hun kommenterte situasjonen slik: ”Når ikke Oslo vil ha vindmøllene, kan jeg gi dem til noen som virkelig trenger dem”.

Videoinstallasjonen Genesis forteller historien om to lokalsamfunn, Barefoot College i Rajastan i India og Catherine Ferguson Academy i USA. De fikk vindmøller og solcellepaneler, kjøpt av Potrč for deler av oppdragets budsjett. Kunstneren framhever at det er viktig å ta stilling til energibruk og ressursforvaltning på et personlig plan og påpeker at enkeltmenneskets individuelle bevissthet om miljø på sikt kan spille en viktig rolle i å opprettholde demokrati og fred.

MARJETICA POTRČ: Genesis, 2005, videoinstallasjon.

Kunstkonsulenter: Per Gunnar Tverbakk og Mari Røysamb/George Morgenstern (KORO)
Arkitekt: Telje-Torp-Aasen Arkitektkontor AS
Sted: Oslo